Onderteuning en begeleiding op verschillende levensdomeinen voor onze bewoners met meervoudige problematiek (ex-dakloosheid/ psychische kwetsbaarheid/ verslaving)
Hieronder de kerntaken van de MWer in de zorghostel:
Sociale administratie:
– identiteitskaart, adreswijzigingen, attesten verhoogde tegemoetkoming, verloren bankkaarten, openbaar vervoer/ mobib
– opvolgen post, post overlopen met cliënt
– uitputten rechten → sociaal tarief bij abonnementen, zorgbudgetten ziekenkas, thuishulp enz.
* Psychosociale ondersteuning:
– emotionele ondersteuning/ een luisterend oor/ motiverende gespreksvoering (naar bvb activering) met een aanklampende aanpak
– doorverwijzen naar gepaste (residentiële) hulpverlening (2de lijn)
* Financiën:
Inkomens:
– opvolgen van de verschillende inkomensbronnen van de bewoners zoals leefloon Ocmw, invaliditeit ziekenkas, TAG/FOD, pensioen
– ondersteuning bij aanvraag TAG van FOD
Ondertsteuning bij budgetbeheer en begeleiding
Bewindvoering en/ of collectieve schuldenregeling (CSR):
– tussenpersoon tussen cliënt en bewindvoerder (extra’s aanvragen, facturen opvolgen enz..)
– ondersteuning bij aanvraag bewindvoering en/ of CSR
* Wonen:
– organiseren van ondersteuning bij verhuis uit zorghostel (vnl. samenwerking met Kadans Wonen)
– organiseren van ondersteuning bij inhuring (huurcontract, huisreglement, plaatsbeschrijf)
– ondersteuning organiseren bij voor verhoging zelfredzaamheid woonvaardigheden (bvb poetshulp zorgbedrijf, familiehulp, Cinaps)
* Justitie:
– samenwerking met justitieassistenten: organiseren ronde tafel, voorbereiding commissie,...
– samenwerking met PSD en JWA bij detentie ifv welzijn cliënt
– samenwerking VCET
* Registratie:
– registratie in Regas van alle persoonsgegevens, soc.adm. Info en netwerk
– belangrijke afspraken
– huisbezoeken, externe afspraken met cliënt
– uploaden documenten soc. adm.
– logboeken aanvullen als belangrijkste communicatie-instrument tss huisbgl en hv
– whiteboard, afspraken voor cliënten aanvullen
* Andere taken:
– bewonersbesprekingen
– rapportage aan Kadans, ZRM invullen, PVA (zolang casusregie in handen van Hv blijft)
– op stap gaan met cliënten (afspraken)